VAB Microcar M19
Staré šestsettrojky, mercedesa nebo embéčka si všimne každý fanoušek historických vozidel. Ovšem, jedna kategorie youngtimerů zůstává opomíjena - malosériové malé nákladní vozy jako jsou Tatra Beta, Terrier, Favorit Pick-up či VAB Microcar M19. Právě poslednímu jmenovanému jsou věnovány tyto stránky. Postupně se zde budete moci dozvědět celý osud této slovenské multikáry.
Microcar - projekt malého utilitárního nákladního vozidla s celkovou hmotností 1900 kg navržený v roce 1992 zlínským průmyslovým designérem ing. Španihelem a konstruovaný inženýrem Drvotou měl být obdobou východoněmeckého Multicaru či české Magmy či Terrieru. Na žebříkový podvozek byly montovány tuhé nápravy na listových pružinách, 2 typy italských vznětových motorů. jednoduchá kabina s laminátovými díly se spartánskou výbavou a různé nástavby. Nejčastěji Microcar nosí valníkové nástavby s hliníkovými bočnicemi, laminátovou skříňovou nástavbu nebo různé nástavby pro údržbu zejména města.
Slovenské multikáry byly vyráběny v Bánovcích nad Bebravou v rámci holdingu Tatra Sipox. Výroba i prodej byly neefektivní a mezi lety 1993 - 1999 bylo smontováno zhruba 600 kusů Microcarů. (?)
Podle majitelů jde o jedno z „nejpracovitějších" nákladních vozítek, avšak v rychlosti soutěžit rozhodně nemůže. Podle zpráv z diskuzních fór je Microcar docela těžko ovladatelný ve vyšších rychlostech a ani svojí stabilitou neohromí. Italský motor Lombardini byl dodávan ve dvou variantách: tříválec o výkonu 15,0 kW (21 koní) při 3600 ot/min, a čtyřválec s výkonem 22 kW (30 koní). Zejména první jmenovaný se nevyznačuje hbitostí.
Interiér (na fotce vlevo) je koncipován jako zcela jednoduchý a užitkový s využitím dostupných dílů.