VAB Microcar M19

Staré šestsettrojky, mercedesa nebo embéčka si všimne každý fanoušek historických vozidel. Ovšem, jedna kategorie youngtimerů zůstává opomíjena - malosériové malé nákladní vozy jako jsou Tatra Beta, Terrier, Favorit Pick-up či VAB Microcar M19. Právě poslednímu jmenovanému jsou věnovány tyto stránky. Postupně se zde budete moci dozvědět celý osud této slovenské multikáry. 

VAB Microcar M19
VAB Microcar M19
Logo VAB (Výroba Automobilov Bánovce)
Logo VAB (Výroba Automobilov Bánovce)

Microcar - projekt malého utilitárního nákladního vozidla s celkovou hmotností 1900 kg navržený v roce 1992 zlínským průmyslovým designérem ing. Španihelem a konstruovaný inženýrem Drvotou měl být obdobou východoněmeckého Multicaru či české Magmy či Terrieru. Na žebříkový podvozek byly montovány tuhé nápravy na listových pružinách, 2 typy italských vznětových motorů. jednoduchá kabina s laminátovými díly se spartánskou výbavou a různé nástavby. Nejčastěji Microcar nosí valníkové nástavby s hliníkovými bočnicemi, laminátovou skříňovou nástavbu nebo různé nástavby pro údržbu zejména města.

Slovenské multikáry byly vyráběny v Bánovcích nad Bebravou v rámci holdingu Tatra Sipox. Výroba i prodej byly neefektivní a mezi lety 1993 - 1999 bylo smontováno zhruba 600 kusů Microcarů. (?)

Podle majitelů jde o jedno z „nejpracovitějších" nákladních vozítek, avšak v rychlosti soutěžit rozhodně nemůže. Podle zpráv z diskuzních fór je Microcar docela těžko ovladatelný ve vyšších  rychlostech a ani svojí stabilitou neohromí. Italský motor Lombardini byl dodávan ve dvou variantách: tříválec o výkonu  15,0 kW (21 koní) při 3600 ot/min, a čtyřválec s výkonem 22 kW (30 koní). Zejména první jmenovaný se nevyznačuje hbitostí. 

Interiér (na fotce vlevo) je koncipován jako zcela jednoduchý a užitkový s využitím dostupných dílů. 

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky